Zdravé nohy - o tie stojíme!

8 tipov pre zdravé nohy 

Naše nohy hrajú v pravom zmysle slova nosnú úlohu. Počas nášho života prejdeme priemerne 4-krát okolo zemegule – pozoruhodný výkon. Aj napriek tomu venujeme našim nohám príliš málo starostlivosti – pokiaľ to skôr či neskôr nie je viditeľné.

Naše nohy pozostávajú z 26 kostí, ktoré sú prepojené 33 kĺbmi. Všetko drží pohromade viac ako 100 väzov. 20 svalov sa so svojimi silnými šľachami stará o pohyb a pevný postoj. Množstvo nervov spolupracuje s kožou, svalmi a šľachami. Naše nohy nie sú len technicky obdivuhodné dielo, ale aj senzitívny orgán. Okolo 30 % dospelých trpí problémami s nohami, ktoré sa následne prejavia na celom tele. Problémy s kolenami, bedrovými kĺbmi, dokonca aj bolesti hlavy môžu mať pôvod v plochých alebo vybočených chodidlách. V podstate sú naše chodidlá stvorené na chodenie na boso po prirodzenej podložke. No namiesto toho sú denne vtesnané do obuvi, ktorá poväčšine nespĺňa potreby chodidiel.

S nasledujúcimi 8 cvičeniami budú chodidlá optimálne trénované a zároveň si oddýchnu od starostí bežných dní. Cvičenia vám zaberú len pár minút denne.

Trhanie novín 

Posaďte sa do kresla a položte obe chodidlá na noviny. Uchopte noviny prstami a pomaly stranu po strane trhajte. Pokúste sa ich potrhať na čo najmenšie časti.

Loptová masáž 

Rolujte tenisovú loptičku pevným tlakom po chodidle sem a tam. Pri tom môžete prejsť celé chodidlo od priehlavku až po päty. Tip: toto cvičenie môžete vykonávať aj v sede. Pomocou masážnej lopty môžete nohy dodatočne stimulovať.

Uzlenie lana 

Položte približne 1 m dlhé lano na podlahu a sadnite si pred neho do kresla. Uchopte nohami oba konce lana a pokúste sa ho zauzliť. Opakujte 5-krát.

Zdvíhanie uteráka 

Sadnite si do kresla a položte jedno chodidlo na uterák. Uchopte prstom na nohe uterák a pokúste sa ho zdvihnúť. Opakujte párkrát. Tip: toto cvičenie môžete vykonávať aj v stoji.

Stoj na špičkách 

Postavte sa paralelne na špičky a krúžte pätami desaťkrát vpravo a desaťkrát vľavo bez toho, aby ste položili chodidlo na podložku. Tip: toto cvičenie praktizujte viackrát denne, najlepšie počas čistenia zubov.

Písanie 

Položte na dlážku papier. Posaďte sa do kresla pred papier a medzi prvý a druhý prst uchopte ceruzku. Napíšte stredne dlhé slovo.

Rolovanie lopty 

Posaďte sa do kresla a dvihnite nohy. Medzi chodidlá uchopte stredne veľkú loptu. Silne ju zovrite špičkami a rolujte ju až k pätám bez toho, aby lopta spadla. Potom nohy silno vytraste. Toto cvičenie opakujte 5-krát.

Krčenie a vyrovnávanie papiera 

Posaďte sa do kresla, pred ktorým je položený papier. Položte obe chodidlá na papier a pokrčte ho oboma nohami v maximálnej možnej miere. Následne ho nohami rozložte a vyrovnajte. Toto cvičenie opakujte dvakrát.